Ανασκόπηση: «Cobra Kai» — 3η σεζόν

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Το «Cobra Kai» είναι η σειρά-φαινόμενο που, αρχής γενομένης από την άνοιξη του 2018, μας επανεισήγαγε στο σύμπαν του «Καράτε Κιντ» από μια διαφορετική οπτική: Μέσα από τα μάτια του Τζόνι Λόρενς (Γουίλιαμ Ζάμπκα), του περιβόητου «νταή» της πρώτης ταινίας και ανταγωνιστή του τότε 15χρονου Ντάνιελ Λαρούσο (Ραλφ Μάτσιο) στο ξακουστό Τουρνουά Καράτε του Ολ Βάλεϊ το 1984 (σ.σ. με κατάληξη το χτύπημα του «Γερανού» που έστειλε στο καναβάτσο τον Λόρενς και έστεψε τον Λαρούσο πρωταθλητή). Από τότε, ελάχιστα γνωρίζαμε για τη μοίρα του αλαζονικού ψηλού αγοριού με το χαρακτηριστικό ξανθό μαλλί, μέχρι που 35 χρόνια αργότερα τα μονοπάτια των δύο πρώην αντιπάλων συναντήθηκαν ξανά. Από τη μία ο Ντάνιελ, εύπορος οικογενειάρχης κι επιτυχημένος επιχειρηματίας με δική του μεγάλη αντιπροσωπεία αυτοκινήτων, αλλά χωρίς τη συντροφιά και την καθοδήγηση του δασκάλου καράτε Μίστερ Μιγιάγκι, κι από την άλλη ο Τζόνι, άπορος, αποκομμένος απ’ τον γιό του και με τους δαίμονες της ήττας από τον Λαρούσο να τον έχουν στοιχειώσει έκτοτε. Σε μια απόπειρα να ορθοποδήσει και να κάνει ειρήνη με τον εαυτό του, ο Τζόνι θα ξανανοίξει το περιβόητο ντότζο Κόμπρα Κάι που τον ανέδειξε (και τον τραυμάτισε ψυχικά), όμως θα βρει απέναντί του έναν άκρως προκατειλημμένο Ντάνιελ, ο οποίος θα προσπαθήσει να τον σταματήσει επαναφέροντας τη σχολή Μιγιάγκι-Ντο. Η κόντρα των δύο θα αναζωπυρωθεί και θα περάσει στις επόμενες γενιές των μαθητών τους.

Μια σύντομη ανακεφαλαίωση

Οι δύο πρώτες σεζόν είναι στην ουσία μια ιστορία αποκατάστασης της θέσης του Τζόνι ως χαρακτήρα, παρουσιάζοντάς τον ως ένα καταπιεσμένο παιδί με σαθρές προσλαμβάνουσες που εξελίχθηκε σε έναν αποπροσανατολισμένο και εν συνεχεία κοινωνικά απόβλητο ενήλικο. Το σενάριο βγάζει στο φως τις θαμμένες αρετές του παραγκωνισμένου -από την κοινωνία και την εποχή- μεσήλικα, ο οποίος αποδεικνύει ότι υπό τις κατάλληλες συνθήκες μπορεί να αποτελέσει αρωγό θετικών προθέσεων και δράσεων, έστω και με τον ανορθόδοξο, μη πολιτικά ορθό τρόπο του. Ο λατινοαμερικανικής καταγωγής‎ Μιγκέλ Ντίαζ (Σόλο Μαριντουένια), τον οποίο ο Λόρενς σώζει ως άλλος Μιγιάγκι από το ανελέητο μπούλινγκ και χρίζει ως μαθητευόμενό του, αποτελεί χρυσή ευκαιρία λύτρωσης για την αμέλεια που είχε επιδείξει ως γονιός. Είναι μια επιλογή που θα δώσει νόημα στη ζωή του, αλλά ταυτόχρονα θα τον απομακρύνει κι άλλο από τον γιο του, Ρόμπι Κιν, τη στιγμή που η κόρη του Ντάνιελ, Σαμάνθα Λαρούσο (Μέρι Μάουσερ), γίνεται το μήλον της έριδος μεταξύ των δύο νεαρών.

Παράλληλα, οι σεναριογράφοι βάζουν τον παλιό πρωταγωνιστή Λαρούσο σε θέση -κατάχρησης- ισχύος, ξεναγώντας στις γκρίζες των κεντρικών χαρακτήρων και ανατρέποντας τη μονοδιάστατη οπτική των ταινιών. Βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι γραφή των δύο πρώτων σεζόν δεν βοήθησε μόνο στο να δούμε τους παλιούς χαρακτήρες με πολυδιάστατο τρόπο, αλλά επεκτάθηκε και στη νεότερη φουρνιά που στελεχώνει το σόου. Κατά τη διάρκεια της ιστορίας, τα συναισθήματα του θεατή εναλλάσσονται απέναντι στους νεαρούς χαρακτήρες και το ποιους υποστηρίζει στην εκάστοτε περίπτωση. Αυτό είναι το καθοριστικότερο σκαλοπάτι για την επιτυχία της σειράς, πέρα από γνωρίσματα όπως το σχόλιο για την επιρροή της ψηφιακής εποχής -μεταξύ άλλων στην κοινωνική ανάπτυξη των καλομαθημένων νεότερων γενεών-, την αποστειρωμένη λογική της πολιτικής ορθότητας και του cancel culture και, τέλος, την χαρισματική παρουσία του Γουίλιαμ Ζάμπκα, ο οποίος είναι αποκάλυψη στον ρόλο του ξεπεσμένου σενσέι που αναζητά την εξιλέωση.

SEASON 3: Ξεκίνημα από τον πάτο του βαρελιού

ΠΡΟΣΟΧΗ! Ακολουθούν spoiler

Το φινάλε του δεύτερου κύκλου μας είχε αφήσει μετέωρους σε ένα αγωνιώδες «cliffhanger» (s02e10: «No Mercy»). Μετά από έναν ανεξέλεγκτο σχολικό καβγά (σ.σ. θα μας μείνουν αξέχαστες οι χορογραφίες των μονομαχιών και η κινηματογράφησή τους) που τον αφήνει σοβαρά τραυματισμένο, ο Μιγκέλ βρίσκεται στο νοσοκομείο σε κώμα και δεν ξέρουμε αν θα επιβιώσει, πόσω μάλλον το κατά πόσο θα μπορέσει να αναρρώσει πλήρως. Εκτός από την απάντηση στα παραπάνω ερωτήματα, η τρίτη σεζόν καταπιάνεται με τις ρίζες του καράτε Μιγιάγκι-Ντο και του καράτε Κόμπρα Κάι, δύο εντελώς διαφορετικών σχολών που αποτελούν το Γιν και το Γιανγκ του Karate Kid universe. Σημεία αναφοράς αυτής της προσέγγισης είναι αφενός η επιστροφή του Ντάνιελ στην πατρίδα του Κεσούκε Μιγιάγκι στην Οκινάουα, και αφετέρου η εμβάθυνση στο παρελθόν του αδίστακτου σενσέι Τζον Κριζ (Μάρτιν Κόουβ), ρίχνοντας φως στο χρονικό της στρατιωτικής του θητείας στο Βιετνάμ.

Κατά τη διάρκεια της εναρκτήριας πράξης του τρίτου κύκλου (s03e01: «Aftermath»), βλέποντας τον Τζόνι να έχει πέσει ξανά στα τάρταρα και να αυτοτιμωρείται για την άσχημη κατάληξη του Μιγκέλ, πιάνουμε τον εαυτό μας να αναρωτιέται για τα αν η συγγραφική τριπλέτα των Τζος Χελντ, Τζον Χάργουιτς και Χέιντεν Σλόσμπεργκ έχει αρκετή βενζίνη στο ντεπόζιτο για να επαναλάβει την επιτυχία των προηγούμενων σεζόν. Μέχρι το τέλος του δεύτερου επεισοδίου (s03e01: «Nature Vs Nurture»), είμαστε πλέον βέβαιοι ότι το «Cobra Kai» είναι κάτι που μας είχε λείψει, και προπάντων έχει πολλά ακόμα να μας δώσει. Όταν ο Ντάνιελ και ο παραπαίων Τζόνι ενώνουν για πρώτη φορά τις δυνάμεις τους για να εντοπίσουν τον Ρόμπι, ο οποίος καταζητείται για τον σοβαρό τραυματισμό του Μιγκέλ, είναι σαν να βλέπουμε μια εικόνα από το μέλλον. Οι δυο τους είναι τόσο διαφορετικοί και ταυτόχρονα τόσο ίδιοι, που είναι γραφτό τους κάποια στιγμή να πορευθούν μαζί και όχι να αναλώνονται σε κοκορομαχίες. Η «αποστολή» θα αναδείξει τη διαφορετική ιδιοσυγκρασία του κάθε χαρακτήρα, προτού αμφότεροι έρθουν αντιμέτωποι με τον αντίκτυπο των σφαλμάτων τους στο πρόσωπο της επόμενης γενιάς (Μιγκέλ, Ρόμπι), η οποία τους εμπιστεύθηκε και νιώθει προδομένη. Στο μεταξύ, ο χειριστικός Κριζ δεν μένει άπραγος. Έχοντας πάρει τα ηνία του ντότζο Κόμπρα Κάι, ξεσκαρτάρει τους «ανεπαρκείς» μαθητευόμενους, στρατολογεί νέα και παλιά μέλη από τη μαθητική ομάδα των προηγούμενων κύκλων, ενώ παράλληλα θέτει σε εφαρμογή το επόμενο σκέλος του σχεδίου του: Nα συνενώσει τρεις γενεές του Κόμπρα Κάι, ρίχνοντας γέφυρες προς τον Τζόνι, αλλά και τον γιο του στη φυλακή.

Ένα μικρό highlight: Η σκηνή της συνάντησης Τζόνι-Κριζ στο μπαρ (s03e04: «The Right Path»). Ο γηραιός δάσκαλος εμφανίζεται απρόσκλητος, έχοντας την πρόθεση να κουβεντιάσει σε ήρεμους τόνους με τον παλιό μαθητή του. Την ίδια στιγμή που τον βλέπει, ο Τζόνι σφίγγει τις γροθιές του. Για καλή τύχη του Κριζ, ένας αστυνόμος μπαίνει στο μπαρ και παραγγέλνει ένα τοστ, με τον μπάρμαν να τον ενημερώνει ότι θα χρειαστεί να περιμένει ένα τρίλεπτο μέχρι να ετοιμαστεί. Ο Τζόνι μαζεύεται κάπως και ο Κριζ, που θέλει να του παράσχει δέλεαρ για την επιστροφή του στο ντότζο, τον ρωτά αν θα μπορούσαν να κουβεντιάσουν για λίγο. Η απάντηση του Τζόνι αφοπλιστική: Έχεις τρία λεπτά.

Στα πρώτα επεισόδια της τρίτης σεζόν, ο θεατής ανυπομονεί να μπουν περισσότερα κομμάτια στο παζλ του υποβάθρου του Κρίζ (σ.σ. τα πολυάριθμα φλας μπακ από το Βιετνάμ είναι άψογα κατανεμημένα στην πρόοδο των επεισοδίων), αγωνιά για την τύχη των μελών της νέας γενιάς (σ.σ. ο Μιγκέλ συνέρχεται αλλά δεν μπορεί να περπατήσει και νιώθει πικρία για τη μη ανταπόδοση της -καθ’ υπόδειξη του Τζόνι- πράξης «ελέους» προς τον Ρόμπι) και παρακολουθεί με αναπόσπαστο ενδιαφέρον τα μονοπάτια του Τζόνι και του Ντάνιελ να συγκλίνουν, έστω και νοητά. Οι κλιμακώσεις της δράσης παραμένουν καθηλωτικές και με απροσδιόριστη τροπή, ενώ οι διάλογοι διατηρούν το νεύρο και το αλήτικο χιούμορ που απογείωσε εξαρχής τη σειρά. Μερικοί από τους αξιομνημόνευτους χαρακτήρες του ορίτζιναλ «Karate Kid» επιστρέφουν, όπως το «καλό παιδί» της σχολής Cobra Kai και νυν πάστορας, Μπόμπι Μπράουν (Ρον Τόμας), ο οποίος προσπαθεί να βγάλει τον Τζόνι από το τέλμα και να τον ενεργοποιήσει στον αγώνα αποκατάστασης του Μιγκέλ (s03e03: «Now You’re Gonna Pay»).

Αν και οι μεγάλες επιστροφές από τις ταινίες «Karate Kid» επίκεινται, η συνάντηση Τζόνι-Μπόμπι αποτελεί μια ευπρόσδεκτη συγκυρία για την επέκταση των φιλοσοφικών διλημμάτων του αμέσως προηγούμενου επεισοδίου. Τότε, ο Μιγκέλ, αντιμέτωπος με το φάσμα να μην περπατήσει ξανά, είχε ξεσπάσει οργισμένα ενάντια στον μέντορά του για τη συμβουλή «δείξε έλεος». Πράγματι, μια έντιμη πράξη δεν έχει εγγυημένη ανταπόδοση, τουναντίον μπορεί να οδηγήσει στον όλεθρο. Αλλά δεν είναι αυτός ο λόγος που γαλουχούμαστε σε αυτήν, εξηγεί στον απαρηγόρητο Τζόνι ο πάστορας: «Πρέπει να θυμάσαι ότι δεν κάνεις το σωστό επειδή πάντα λειτουργεί υπέρ σου. Το κάνεις γιατί αυτό είναι το σωστό». Ειδάλλως, τα θεμέλια των αξιών μας είναι πολύ σαθρά, και ο χαρακτήρας μας εύκολο να χάσει εντελώς τον δρόμο του μέσα από τις κακοτοπιές της ζωής.

Η επίσκεψη στην Οκινάουα και οι καθοριστικές διδαχές του Τσόζεν

Μετά τον αιματηρό μαθητικό καβγά της δεύτερης σεζόν που συντάραξε την κοινή γνώμη, το σχολείο έχει μετατραπεί σε ένα αυστηρώς ελεγχόμενο περιβάλλον, με χαρακτηριστικό γνώρισμα την εισαγωγή παρατραβηγμένων ψυχολογικών όρων που ορθώνουν όρια και αποστάσεις χωρίς απαραίτητα να τίθενται στην υπηρεσία των θυμάτων εκφοβισμού. Ο κοινωνικός σχολιασμός της σειράς πάνω στην ασφυκτική επίδραση της σύγχρονης κουλτούρας της ακύρωσης (σ.σ. ο όρος cancel culture που προαναφέραμε) παίρνει διάφορες προεκτάσεις στην τρίτη σεζόν, κυρίως όμως εκφράζεται πατώντας στην τάση δαιμονοποίησης του καράτε από τις σχολικές και αυτοδιοικητικές αρχές. Η στοχοποίηση του Ντάνιελ (ο «θύτης» Ρόμπι ανήκε στη δική του σχολή after all!) έχει καταστροφική επίπτωση στις πωλήσεις της εταιρείας του, με αποτέλεσμα ο ίδιος να δεχτεί μια πρόταση για την εξαγορά της (s03e03: «Now You’re Gonna Pay»). Σαν ύστατη λύση θα πραγματοποιήσει ένα επαγγελματικό ταξίδι στην Ιαπωνία για να χτίσει ξανά δίαυλο με τους προμηθευτές του, όμως η συνάντηση θα αποβεί άκαρπη, φέρνοντάς τον αντιμέτωπο με το φάσμα του λουκέτου. Έχοντας την ανάγκη να αντλήσει δύναμη για τα επόμενα βήματά του, ο Ντάνιελ θα αδράξει την ευκαιρία να επισκεφθεί ξανά την πατρίδα του Μίστερ Μιγιάγκι (σ.σ. Tomi Village) στην Οκινάουα (s03e04: «The Right Path»). Αυτό που θα αντικρίσει αντί για το πάλαι ποτέ παραδοσιακό χωριό, είναι ένα αστικοποιημένο περιβάλλον με εμφανή την επέλαση του δυτικού τρόπου ζωής. Εκεί θα συναντήσει όλως τυχαίως έναν παλιό ερωτικό δεσμό του, την Κουμίκο (Τάμλιν Τομίτα), η οποία θα φέρει στην επιφάνεια συγκινητικές αναμνήσεις από τον Μίστερ Μιγιάγκι, αλλά και έναν θανάσιμο εχθρό, τον θερμόαιμο Τσόζεν (σ.σ. ανιψιό του Μιγιάγκι και παλιό μαθητή του ορκισμένου αντιπάλου του, Σάτο), δύο σημαντικούς χαρακτήρες από το «The Karate Kid Part II».

Ο αινιγματικός Τσόζεν θα συμβάλει με εντελώς απροσδόκητο τρόπο στην επιστροφή και την εμβάθυνση στις πνευματικές ρίζες του δασκάλου Μιγιάγκι, εισάγοντας τον ανυποψίαστο Ντάνιελ σε μια άγνωστη πτυχή της κουλτούρας των γαλουχημένων στον αμυντικό πόλεμο προγόνων του (s03e05: «Miyagi Do»). Οι κινήσεις του Τσόζεν ξεφεύγουν από τη στείρα αυτοάμυνα, συνιστώντας τεχνικές παράλυσης των άκρων που στερούν από τον αντίπαλο την ικανότητα να πολεμήσει. Είναι μια έσχατη, αρκετά πιο επεμβατική λύση από τις διδαχές που έχει μεταλαμπαδεύσει ο Λαρούσο στους μαθητές του. Αποτελεί όμως μονόδρομο μπροστά στην απειλή ενός επικίνδυνου εχθρού με αστείρευτες δολοφονικές διαθέσεις, ενόσω η αντιπαλότητα των νεαρών μελών των ντότζο κλιμακώνεται απρόβλεπτα και επικίνδυνα με ενορχηστρωτή τον Κριζ. Ο μετανιωμένος Τσόζεν, σαν άλλος Μιγιάγκι, μυεί τον πάντοτε προκατειλλημένο Ντάνιελ στις πολύτιμες τεχνικές πίεσης που θα αποβούν σωτήριες στη συνέχεια. Όχι όμως πριν του δώσει ένα καλό μάθημα (σ.σ. τρολάροντας αλά… Μιγιάγκι!), το οποίο σίγουρα θα απολαύσουν όλοι οι πραγματικοί φαν του Karate Kid και μάλλον θα βοηθήσει τον πρωταγωνιστή μας να γίνει λίγο πιο ανοιχτόμυαλος. Η άτυπη αναμέτρηση Ντάνιελ-Τσόζεν είναι μια από τις κορυφαίες στιγμές που θα επιλέγαμε και από τις τρεις σεζόν του Cobra Kai, ανεβάζοντας το σασπένς στο μάξιμουμ, αξιοποιώντας το πιο καίριο χιούμορ και φορτίζοντάς μας συναισθηματικά στα μεθεόρτια. Ακόμα και για τους μη μυημένους στον κόσμο του Karate Kid, τα επιδέξια μονταρισμένα φλας μπακ με τον νεαρό Τσόζεν ως villain είναι κατατοπιστικά και η χημεία της εξιστόρησης ακαταμάχητη. Ειδική μνεία πρέπει να γίνει για τον Γιούτζι Οκουμότο, ηθοποιό που ερμηνεύει τον Τσόζεν, και ο οποίος είναι απολαυστικότατος.

Συνοψίζοντας, το χορταστικό πέμπτο επεισόδιο μάς ξεναγεί μέσα από πολλαπλές παράλληλες ιστορίες και ματιές στα απρόβλεπτα κατατόπια της εκδίκησης και τη χάρη της συγχώρεσης. Είναι επίσης μια απάντηση στα ηθικά διλήμματα που πραγματεύεται η σεζόν μέσω των φιλοσοφικών στοχασμών της, ανακινώντας πράξεις που δεν γίνονται έχοντας κατά νου την ανταπόδοση, αλλά μπορούν να επιστρέψουν το καλό σε ανύποπτο χρόνο (σ.σ. μια παλιά ευεργετηθείσα της Οκινάουα γίνεται η σανίδα σωτηρίας της εταιρείας του Ντάνιελ).

Μετά από μια περίοδο συνεχόμενης κατρακύλας, ο Τζόνι ανασυντάσσεται με σκοπό να βοηθήσει έμπρακτα στην αποκατάσταση του Μιγκέλ και να ορθώσει τείχος στα σχέδια του υποχθόνιου Κριζ. Παρ’ όλα αυτά, όσες ανορθόδοξες μεθόδους κι αν ξεσηκώνει για να ενεργοποιήσει την ανάκτηση της μυϊκής λειτουργίας του μαθητευόμενού του (μέχρι και ψάρεμα με δόλωμα ένα ανδρικό περιοδικό σκαρφίζεται ο αθεόφοβος!), η απάντηση κρύβεται αλλού. Είναι οι στιγμές που ο Μιγκέλ νιώθει παθιασμένος για την ίδια τη ζωή εκείνες που του παρέχουν το ερέθισμα ώστε να κινηθεί. Όπως στη συναυλία του γκλαμ μεταλά Ντι Σνάιντερ (σ.σ. φωνή των 80s θρύλων Twisted Sister) που πηγαίνουν να παρακολουθήσουν οι δυο τους υπό την «αμφίεση» της ανίατης νόσου που προφασίζεται ο Τζόνι για να εξασφαλίσει την είσοδο στον Μιγκέλ. Just for the fun of it! Βρίσκοντας ξανά τη χαμένη ανεμελιά και αθωότητα της νεανικής διασκέδασης, χωρίς πίεση και αυστηρούς στόχους, ο Μιγκέλ δέχεται τα ερεθίσματα που του δίνουν την ώθηση να χτυπήσει ρυθμικά το πόδι του στο έδαφος, και στη συνέχεια να σταθεί όρθιος (s03e05: «Now You’re Gonna Pay», s03e06: «King Cobra»). Και για να ελαφρύνει το κλίμα ακόμη περισσότερο, ο εξαιρετικός Γουίλιαμ Ζάμπκα γίνεται κοινωνός του σπαρταριστά… αμήχανου «αγώνα» εξοικείωσης των παλαιότερων γενεών με τα κοινωνικά δίκτυα (s03e06: «King Cobra»), έχοντας πάντα στο πλευρό του τη συντροφιά του Μιγκέλ.

Ταυτόχρονα, Τζόνι και Ντάνιελ ανοίγουν τα δικά τους ξεχωριστά μέτωπα ενάντια στον Κριζ, ξεκινώντας από την ίδρυση νέων λεσχών καράτε και φθάνοντας μέχρι και σε απόπειρες έξωσης στους Κόμπρα Κάι, όμως ο τελευταίος απαντά δυναμικά στα σχέδιά τους, πείθοντας ότι θα χρειαστεί να προσπαθήσουν περισσότερο για να τους αδειάσει τη γωνιά (s03e06: «King Cobra», s03e07: «Obstáculos»). Οι τρεις τους δεν θα μπορέσουν να συστρατευθούν ούτε ενώπιον των «Πόντιων Πιλάτων» του δημοτικού συμβουλίου, όπου θα προσέλθουν προκειμένου να αλλάξουν την απόφαση ακύρωσης του ετήσιου Τουρνουά Καράτε Ολ Βάλεϊ. Θα χρειαστεί λοιπόν η επέμβαση του Μιγκέλ και της Σαμάνθα για να βγάλουν το φίδι από την τρύπα και να καταδείξουν ότι ο αποκλεισμός των νέων από το καράτε όχι μόνο δεν αποτελεί η λύση, αλλά αποστερεί από τα θύματα εκφοβισμού το έσχατο καταφύγιό τους (s03e08: «The Good, The Bad, and The Badass»).

Το προτελευταίο επεισόδιο της σεζόν σημαδεύεται από τη μεγάλη επιστροφή της Άλι Μιλς (Ελίζαμπεθ Σου), της παλιάς μεγάλης αγάπης των Ντάνιελ-Τζόνι και εγγενούς αιτίας της σύγκρουσης μεταξύ των δύο κατά την εφηβική ηλικία. Η Άλι παρασύρει τον Τζόνι σε μια λεωφόρο αναμνήσεων κατά το ξέγνοιαστο ραντεβού τους (που φυσικά έχει προγραμματιστεί μέσω facebook!), αποσπώντας την προσοχή του τελευταίου από τον νεοσύστατο ερωτικό δεσμό με τη μητέρα του Μιγκέλ, Κάρμεν (s03e09: «Feel The Night»).

Ανασκόπηση: «Cobra Kai» — 3η σεζόν
Όδγοο επεισόδιο: «Ο καλός, ο κακός και ο ζόρικος». Ο τίτλος τα λέει όλα!

Επεισοδιακή αυλαία

Η αρχή του τέλους της τρίτης σεζόν του «Cobra Kai» (s03e10: «December 19») συνδέει το ερωτικό τρίγωνο Ντάνιελ-Τζόνι-Άλι σε μια λαμπερή χριστουγεννιάτικη γιορτή. Τέταρτη της παρέας, η αξιαγάπητη σύζυγος του Ντάνιελ, Αμάντα, η οποία ανυπομονεί να ακούσει τις εξιστορήσεις για τα ανδραγαθήματα των δύο άσπονδων φίλων. Σε ρόλο ενδιάμεσου, η Άλι τους βοηθά να αφήσουν τα παιδιάστικα πείσματα, να αποδεχθούν τους κοινούς τους τόπους (σ.σ. δεν είναι τραβηγμένο να πούμε ότι ο πυρήνας της σειρας αφηγείται αντεστραμμένη την ιστορία του Ντάνιελ από το «Karate Kid», με τον Τζόνι αυτή τη φορά στον πρωταγωνιστικό ρόλο του «θύματος») και να ζητήσουν συγγνώμη ο ένας από τον άλλον. Κοιτώντας στα μάτια όλα όσα τους ενώνουν, οι δυο τους είναι πια έτοιμοι να συσπειρωθούν ενάντια στον πραγματικό εχθρό. Το πάρτι τελειώνει με έναν φιλικό αποχαιρετισμό των Άλι-Τζόνι, που δεν είναι γραφτό να επανασυνδεθούν ερωτικά. Για μια ταινία που διαχειρίζεται άψογα το θέμα της νοσταλγίας, αποτίοντας φόρο τιμής στην κουλτούρα των 80s και διαβλέποντας τα συστατικά που λείπουν από τη σημερινή ψηφιακή εποχή, η συμβουλή της Άλι στον παλιό της δεσμό φέρνει την ιδανική ισορροπία: «Καμιά φορά είναι καλό να επισκέπτεσαι το παρελθόν, αλλά δεν μπορείς να ζεις μόνιμα σε αυτό».

Την ίδια στιγμή, στο σπίτι των Λαρούσο, τα νεαρά μέλη της νεοσύστατης λέσχης καράτε του Τζόνι, Ιγκλ Φανγκ, συνέρχονται με τους ομολόγους τους από το Μιγιάγκι-Ντο. Η Σαμάνθα και ο Μιγκέλ εξηγούν τους λόγους που καθιστούν τη συνεργασία επιβεβλημένη ενάντια στον κοινό εχθρό, Κόμπρα Κάι. Ξαφνικά, οι μαθητές του Κριζ εισβάλλουν στην έπαυλη, εξαπολύοντας μια βίαιη ολομέτωπη επίθεση που μέχρι την τελική έκβασή της θα γεννήσει νέες προδοσίες και συμμαχίες. Για όποιον εντυπωσιάστηκε από το φινάλε της προηγούμενης σεζόν, η σκηνή του raid των Κόμπρα Κάι μαθητευόμενων στο σπίτι των Λαρούσο προσφέρει την ευκαιρία για ένα άτυπο «part 2» στην άψογα χορογραφημένη μάχη, με τον φακό να εναλλάσσεται ανάμεσα στα ανοιχτά μέτωπα των μονομάχων δίνοντας την αίσθηση της απουσίας μοντάζ. Μια κλιμάκωση που δεν σε αφήνει να πάρεις ανάσα!

Όταν οι Ντάνιελ και Τζόνι συνειδητοποιούν τι έχει συμβεί, σπεύδουν να εξουδετερώσουν τον Κριζ μια για πάντα. Φθάνοντας στο ντότζο Κόμπρα Κάι, ο χολωμένος Τζόνι αντικρίζει τον γιο του να έχει αυτομολήσει στη σκοτεινή πλευρά (σ.σ. ως άλλος… Νταρθ Βέιντερ!), δεχόμενος τις προπονητικές υποδείξεις του παλιού δασκάλου του. Ο Τζόνι επιτίθεται λυσσασμένα στον Κριζ και βγάζει άθελά του νοκ άουτ τον Ρόμπι, ενόσω παρεμβάλλονται οι τελευταίες σκηνές πάλης από το backstory του Κριζ στο Βιετνάμ. Τα αποσπάσματα από το παρελθόν θεμελιώνουν έναν πολύπλευρο χαρακτήρα, που δεν ήταν εξαρχής ο αδυσώπητος villain που γνωρίσαμε στην ταινία και τη σειρά, αλλά ένας φιλότιμος στρατιώτης που έζησε την κόλαση του πολέμου και διαταράχθηκε ανεπανόρθωτα από τα σκληρά βιώματα. Δεν τον δικαιολογείς για όσα έκανε στη συνέχεια (εδώ ταιριάζει η ατάκα της Σαμ: «Όλοι έχουμε θλιβερές ιστορίες, αλλά αυτό δεν μας δίνει το δικαίωμα να γινόμαστε νταήδες»), όμως κατανοείς τη θέση του. Όλο αυτό έρχεται και δένει ιδανικά με το χρονικό της μακροχρόνιας φιλίας με τον συνάδελφο στρατιώτη Τέρι Σίλβερ (Νικ Μαρίνι), μια εμβληματική μορφή του «The Karate Kid Part III» που στα φλας μπακ βλέπουμε να σώζεται με αυταπάρνηση από τον Κριζ εν καιρώ αιχμαλωσίας.

Επιστρέφοντας στα τεκταινόμενα της τελικής αναμέτρησης, ο Κριζ δεν διστάζει να αποπειραθεί να δολοφονήσει τον Τζόνι διά του πνιγμού (σ.σ. ξυπνώντας μνήμες από το παρόμοιο στιγμιότυπο μεταξύ των δύο στο «The Karate Kid Part II»), και χρειάζεται η επέμβαση του Ντάνιελ την ύστατη ώρα για να τον σώσει. Ευτυχώς ο τελευταίος έχει φέρει μαζί του από την Οκινάουα τα μυστικά που αγνοούσε για την κληρονομιά των Μιγιάγκι, και με αυτά τα νέα όπλα καταφέρνει να επικρατήσει του Κριζ. Τον 75χρονο σενσέι σώζει από τα χειρότερα η επέμβαση του Μιγκέλ και της Σαμάνθα, που επαναφέρουν τους Ντάνιελ και Τζόνι στη λογική του «mercy». Ο Κριζ τούς ζητά να λύσουν τις διαφορές τους με τον παραδοσιακό τρόπο του Ολ Βάλεϊ και εκείνοι δεν μπορούν παρά να συμφωνήσουν. Όμως αυτή τη φορά, οι δυο τους θα είναι σύμμαχοι.

Η συνέχεια στη season 4!

Ανασκόπηση: «Cobra Kai» — 3η σεζόν

Τι ξεχωρίζουμε

Μία από τις αγαπημένες πτυχές αυτής της σεζόν ήταν το backstory του Τζον Κριζ. Γνωρίζαμε ήδη ότι είχε μετατραυματικό στρες, αλλά η πολυδιάστατη ανθρώπινη υπόσταση που του προσδίδεται και η ενδελεχής ανάλυση των καταβολών του «no mercy» είναι παράμετροι που απολαύσαμε από την πρώτη μέχρι την τελευταία στιγμή στην οθόνη. Ένα μεγάλο μπράβο και στον Μάρτιν Κόουβ, τον ηθοποιό που ενσάρκωσε σπουδαία τον χαρακτήρα με ένα κράμα πονηριάς, έπαρσης και ατσάλινου σθένους (σ.σ. τη νεαρότερη εκδοχή του χαρακτήρα στα φλας μπακ υποδύθηκε ο Μπάρετ Κάρναχαν).

Τη διαφορά επίσης έκανε η προσθήκη του αστάθμητου παράγοντα Τσόζεν, ο οποίος με τη γνώση του άλλαξε εντελώς τις δυναμικές ανάμεσα στα κύρια αντιμαχόμενα μέρη του «Cobra Kai». Από εκεί και πέρα, σταθερή αξία παραμένει ο Τζόνι, ως ένας outsider της κοινωνίας και… της σύγχρονης εποχής που διεκδικεί την επιστροφή του. Στα χέρια του ικανότατου Ζάμπκα, έχει την ισχύ να μαγνητίζει το ενδιαφέρον με την επιβλητική παρουσία του, να επικοινωνεί την ευθραυστότητά του, να συγκινεί, και πάνω από όλα να αριστεύει στο κωμικό τάιμινγκ που τόσο ανάγκη έχει μια τέτοια σειρά.

Τελική ετυμηγορία: Άλλες σειρές μπορεί να έχουν πιο καλογραμμένο σενάριο, αρτιότερα τεχνικά στοιχεία και ικανότερη ηθοποιία (σ.σ. ειδικά ο Ραλφ Μάτσιο θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερος), αλλά η αξιοποίηση της νοσταλγίας σε ένα ευρηματικό κόνσεπτ -αντιστροφής και εμβάθυνσης ρόλων- όπως αυτό του «Cobra Kai» μόνο ευπρόσδεκτη μπορεί να είναι. Η τρίτη σεζόν δεν χάνει σε τίποτα από την απολαυστική εμπειρία των προηγούμενων δύο, και μάλιστα ανεβάζει ακόμα πιο ψηλά τον πήχη σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση της πρωτότυπης πηγής έμπνευσης, αγγίζοντας ευαίσθητες χορδές σε φαν και μη.

Βαθμολογία 3ης σεζόν «Cobra Kai»:

Rating: 4 out of 5.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s