Κριτική για το «High Life»

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

* Η ταινία προβλήθηκε στο φεστιβάλ των 24ων Νυχτών Πρεμιέρας (Athens International Film Festival)

Σε ένα ταξίδι στο μακρινό διάστημα, η ανθρωπότητα, ή πιο σωστά μια μικρογραφία της, απογυμνωμένη από κάθε ψευδαίσθηση ελπίδας, παραδίδεται στον πρωτόγονα βίαιο εαυτό της. Στα 72 της χρόνια, η μεγάλη Γαλλίδα δημιουργός Κλερ Ντενί επισκέπτεται το είδος της επιστημονικής φαντασίας για να υλοποιήσει την πρώτη αγγλόφωνη ταινία της. Θανατηφόρα ερωτικό και μινιμαλιστικά σκοτεινό, το «High Life» («Μαύρη Τρύπα») αιχμαλωτίζει στους αργούς του ρυθμούς την αχαλίνωτη ροπή προς την παρόρμηση, οδηγώντας την τελευταία σε σύγκρουση με ένα ακαταμάχητα ισχυρό αίσθημα καθήκοντος.

Σε ένα διαστημόπλοιο πολύ μακριά από το ηλιακό μας σύστημα, συναντάμε τον Μόντε (Ρόμπερτ Πάτινσον), έναν κατάδικο ο οποίος διάγει μια αινιγματικά υποτονική καθημερινή ρουτίνα μαζί με τη νεογέννητη κόρη του. Τις στιγμές πλήρους απομόνωσης διακόπτει μια σειρά από φλας μπακ, συστήνοντάς μας το πλήρωμα του διαστημικού σκάφους σε πλήρη απαρτία. Είναι μια ομάδα από θανατοποινίτες, απόβλητοι ενός συστήματος που τους έχει στρατολογήσει στην υπηρεσία της επιστήμης, στέλνοντάς τους στο διάστημα προς εξεύρεση εναλλακτικών πηγών ενέργειας.

kritiki-gia-to-high-life-2

Η αποστολή παρέχει στους επιβαίνοντες μια επίφαση προοπτικής που είναι θέμα χρόνου να εξανεμισθεί. Ο φακός ατενίζει σχεδόν στατικά το διαστημικό σκάφος, όσο εκείνο διασχίζει το απέραντο κενό σαν ακυβέρνητο καρυδότσουφλο. Χαμένο στην απόκοσμη, σιωπηλή άβυσσο, το κλειστοφοβικό αυτό «κουτί» είναι η τελευταία ισχνή ασπίδα που προφυλάσσει τους ήρωες από τον αφανισμό. Εντυπωσιακές σκηνές όπως αυτή των αιωρούμενων αστροναυτών αντιλαμβάνονται τον διαστημικό χώρο ως αχανή τάφο. Με προορισμό του ταξιδιού τους τη μαύρη τρύπα που οδηγεί στην ανυπαρξία, οι κατάδικοι βιώνουν μια δεύτερη θανατική καταδίκη. Δεν έχουν τίποτα πια να χάσουν.

Σε ένα τέτοιο ασφυκτικό περιβάλλον, οι κοινωνικές δομές είναι θέμα χρόνου να διαβρωθούν, παροτρύνοντας τους απομονωμένους καταδίκους να καταχρασθούν την όποια εξουσία τους έχει παραχωρηθεί, να εκτονωθούν μέσω επιθετικών συμπεριφορών και να ασκήσουν κάθε λογής βία στους συνεπιβαίνοντές τους. Δίχως κανένα χαλινάρι, τα ζωώδη ένστικτα εκτοξεύονται ορμητικά σαν την καυτή λάβα ενός ενεργού ηφαιστείου που δεν μπορεί να συγκρατηθεί από τίποτα. Ώσπου η απρόσμενη γέννηση της κόρης του Μόντε, Γουίλοου, μέσα στο διαστημόπλοιο, σημαίνει ότι ο ίδιος έχει πλέον μια διαφορετική αποστολή να εκπληρώσει.

kritiki-gia-to-high-life-1

Η πλοκή ελίσσεται ανάμεσα σε σκηνές αφοσίωσης του Μόντε στον γονεϊκό του ρόλο, φλασμπάκ που απεικονίζουν τις διαπροσωπικές σχέσεις με τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος, και τέλος κάποιες κλεφτές ματιές στη ζωή πίσω στη Γη που εντείνουν την αγωνία του εγκλεισμού και του αναπόδραστου της μοίρας. Διαμέσου αυτών, βλέπουμε να εναλλάσσονται θέματα που η Ντενί λατρεύει να αναδεικνύει, όπως για παράδειγμα αυτό της σεξουαλικότητας (αξίζει αναφοράς η παρουσία της Ζιλιέτ Μπινός στο ρόλο μιας επιστήμονα-επόπτριας με άκρατο αισθησιασμό, ο οποίος δίνει νοσηρές προεκτάσεις στα απωθημένα της). Επίσης, γίνονται ακόμα πιο ορατές οι συνέπειες της κατάλυσης των νόμων με τους οποίους κάποτε όφειλαν να είναι συμμορφωμένοι οι κατάδικοι του διαστημοπλοίου. Τα δυσοίωνα μουσικά θέματα και η απειλητική σκηνογραφία δίνουν πτυχές κολαστηρίου σε έναν χώρο όπου κυριαρχεί η απουσία ηθικών φραγμών, ενώ πάντα αιωρείται στην ατμόσφαιρα το βουβό κάλεσμα ενός αναπόφευκτου πεπρωμένου.

Κριτική για το "High Life"

Οι ακραίες συνθήκες ωθούν τους περισσότερους από τους χαρακτήρες να ενδώσουν ολοκληρωτικά στον κακό εαυτό τους. Άλλοι, ανακαλύπτουν από την αρχή τον χαμένο τους ανθρωπισμό. Η εικαστική δεινότητα και οι ελεύθερες πολλαπλών ερμηνειών ποιητικές νύξεις εμπνέουν σαρωτικό δέος, φέρνοντας στην επιφάνεια ένα κράμα από την αισθητική του Κιούμπρικ και του Ταρκόφσκι. Χωρίς, μάλιστα, κάτι τέτοιο να αλλοιώνει την προσωπική πινελιά του ελλειπτικού αυτού αφηγήματος.

Βαθμολογία: 4/5

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s