Κριτική για το «The Happy Prince»

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Βγαίνοντας αλώβητο από μια ταραχώδη παραγωγή που πέρασε από χίλια κύματα και «ταλαιπώρησε» τον οραματιστή της για περίπου μία δεκαετία, το προσωπικό passion project του Ρούπερτ Έβερετ παρουσιάζει στη μεγάλη οθόνη την τραγική ύστερη περίοδο της ζωής του Όσκαρ Ουάιλντ. Έχοντας σημείο αναφοράς τις τελευταίες ημέρες του Ιρλανδού συγγραφέα, ο «Ευτυχισμένος Όσκαρ» («The Happy Prince») κάνει αναδρομή στο χρονικό όσων ακολούθησαν μετά την καταδίκη του για απρέπεια το 1895, εστιάζοντας κυρίως σε όσα έλαβαν χώρα ύστερα από την αποφυλάκισή του το 1897.

* Η ταινία ξεκινά την περιπλάνησή της στις ελληνικές αίθουσες μία ημέρα πριν την επέτειο των 118 χρόνων από τον θάνατο του Ουάιλντ, σε ηλικία 46 ετών.

Ο Άγγλος ηθοποιός του θεάτρου και του σινεμά σκηνοθετεί, γράφει το σενάριο και ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, πετυχαίνοντας εξαρχής να μας εντάξει στην ξεπεσμένη καθημερινότητα του μεγάλου λογοτέχνη. Λίγο καιρό πριν, είχε υπάρξει ένας από τους πιο δημοφιλείς ανθρώπους στο Λονδίνο. Τώρα, στιγματισμένος από την κοινωνία των τελών του 19ου αιώνα λόγω «ομοφυλοφιλικής συμπεριφοράς» (σ.σ. κατηγορία η οποία είχε οδηγήσει στη δίωξη και καταδίκη του), ο σχεδόν άπορος Ουάιλντ βρίσκει καταφύγιο σε ελάχιστους πιστούς φίλους και περιθωριακούς οπαδούς.

kritiki-gia-to-the-happy-prince1

Η μεταστροφή της κοινωνίας, που κάποτε αποθέωνε τον καλλιτέχνη, στον λυσσαλέο όχλο που εμφανίζεται έτοιμος να τον «κατασπαράξει» δίνουν αφορμή για εύστοχο σχολιασμό. Σε ένα σύντομο φλας μπακ στις ημέρες της δόξας του, ο Ουάιλντ, χαριτολογώντας επί σκηνής, απευθύνεται στο αλαλάζον κοινό του θεάτρου, συγχαίροντάς το για την επιτυχημένη ερμηνεία του. Η φράση αυτή αποδεικνύεται ειρωνικά προφητική, εάν αναλογιστεί κανείς ότι το ίδιο κοινό έμελε να αλλάξει άρδην «ρεπερτόριο», καταλήγοντας στο να απαιτεί τον «λιθοβολισμό» του μέχρι πρότινος αντικειμένου της λατρείας του. Το εν λόγω θέμα, έχοντας προσεγγιστεί μέσα από τις ακραία συντηρητικές συμπεριφορές της βικτωριανής εποχής, είναι από εκείνα που αξιοποιεί με αρκετά αποτελεσματικό τρόπο η αφήγηση του Έβερετ, αναταράζοντας τα συναισθήματα του θεατή.

Έχοντας υποδυθεί με επιτυχία τον ρόλο του Ουάιλντ και στο θέατρο («Το φιλί του Ιούδα», 2012), εδώ ο Έβερετ πιστοποιεί ότι έχει κάνει τον χαρακτήρα κτήμα του. Ο «παρηκμασμένος» και περιθωριοποιημένος Ουάιλντ του, διχασμένος ανάμεσα σε αντιμαχόμενες δυνάμεις που πασχίζουν να τον εξουσιάσουν, αντιμέτωπος με τη φθορά του, συνεχίζει να εκπέμπει, έστω και φευγαλέα, τη γοητεία, τη σπιρτάδα και τη χαρισματικότητα μιας τιτάνιας προσωπικότητας. Μια καλλιτεχνική φυσιογνωμία που αρνείται να υπακούσει στις προτάξεις του συντηρητισμού, εξού και καταδιώκεται μέχρις εσχάτων από την οπισθοδρομική κοινωνία. Ακόμα και στον πάτο όμως, ο Ουάιλντ συνεχίζει να σπάει κάθε είδους δεσμά, επιλέγοντας να ζει, να παθιάζεται, να ονειρεύεται, να κάνει λάθη και να σχολιάζει με δόσεις αυτοσαρκασμού τις δύσκολες καταστάσεις στις οποίες έχει περιέλθει.

Κριτική για το "The Happy Prince"

Η ερμηνευτική ικανότητα του Έβερετ, σε συνδυασμό με την απροθυμία του να παραδώσει μια βιογραφία-αγιογραφία και να αποσιωπήσει τις εγγενείς αδυναμίες του χαρακτήρα, γέρνουν τελικά την πλάστιγγα υπέρ του τελικού αποτελέσματος. Ο Ουάιλντ επαναστατεί με τόση ορμή ενάντια στον πουριτανισμό που τελικά φτάνει στο σημείο να υπονομεύεται από τον ίδιο του τον εαυτό, αδυνατώντας να ελέγξει τα πάθη του. Από ένα σημείο και έπειτα, παρακολουθούμε έναν Ουάιλντ σε πορεία βέβαιης αυτοκαταστροφής, όπου ο τελευταίος επιτρέπει στο ένστικτό του να επικρατήσει καθολικά επί της λογικής. Η αύρα του αναπόδραστου της τραγικής μοίρας αιωρείται πάνω από τα γεγονότα για το μεγαλύτερο διάστημα της ταινίας, δίνοντάς της έναν αισθητά μελαγχολικό τόνο, χωρίς πάντως να λείπουν οι ταιριαστές σποραδικές δώσεις χιούμορ.

Όταν πια φτάνει στο κατώφλι του επικείμενου θανάτου, ο Ουάιλντ κάνει το «ταμείο» της ζωής του. Αναλογίζεται την αποτυχία του να ξανασμίξει με την γυναίκα του Κόνστανς (Έμιλι Γουάτσον) και να βρεθεί εκ νέου κοντά στα παιδιά του, εξαιτίας του ξανακυλίσματός του στην ολέθρια ερωτική σχέση με τον Λόρδο Άλφρεντ Ντάγκλας (Κόλιν Μόργκαν), που είχε οδηγήσει στην προτέρα καταδίκη του. Φέρνει ξανά στο μυαλό του τους ανθρώπους που τον αγάπησαν πραγματικά, αλλά εκείνος επέλεξε να παραμερίσει και να φερθεί άδικα, θυσιάζοντάς τους για χάρη ενός άπιαστου ονείρου: Να ζήσει απόλυτα ελεύθερος. Η συνειδητοποίηση του τιμήματος για τον καταδικασμένο πια Ουάιλντ ολοκληρώνει αναμενόμενα ένα κινηματογραφικό παζλ που δεν εκπλήσσει, αλλά απορροφά το ενδιαφέρον μέχρι τέλους.

kritiki-gia-to-the-happy-prince3

Στο τεχνικό κομμάτι, το «The Happy Prince» περνά άνετα τη βάση. Η φωτογραφία και οι τεχνικές φωτισμού είναι αρκετά καλές, και με σύμμαχο την πλούσια και προσεγμένη παραγωγή (γυρίσματα σε Βαυαρία, Χαϊδελβέργη, Νορμανδία, Βρυξέλλες, Βαλλωνία, Λονδίνο, Νάπολη και Παρίσι), συμβάλλουν στο να μεταφέρεται η ατμόσφαιρα μιας άλλης εποχής. Κάποιες μικρές υπερβολές στις τεχνικές μοντάζ, οι οποίες επιστρατεύονται στο δέσιμο ορισμένων σκηνών, είναι οι σημαντικότερες αρνητικές επισημάνσεις.

Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι από την ταινία κάνει ένα χαρακτηριστικό πέρασμα ο Κόλιν Φερθ, ερμηνεύοντας τον ρόλο του Ρέτζι Τέρνερ, ενός πολύ καλού φίλου του Ουάιλντ. Είναι ένας από τους χαρακτήρες εκείνους που οι δύσκολες καταστάσεις οπλίζουν με χιούμορ, μια «άμυνα» που δεν είναι δυνατό να απουσιάζει ακόμα και από τις πιο ζοφερές στιγμές του βίου του Ιρλανδού λογοτέχνη. Μιλώντας στο ελληνικό κοινό κατά την πρεμιέρα της ταινίας στη χώρα μας, ο Έβερετ υπογράμμισε ότι το χρονοβόρο πρότζεκτ δεν θα είχε υλοποιηθεί δίχως την υποστήριξη του Φερθ.

Κριτική για το "The Happy Prince"
Ο Ρούπερτ Έβερετ απαντά στις απαντήσεις του ελληνικού κοινού κατά την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας στον κινηματογράφο Νιρβάνα.

Βαθμολογία: 3/5

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s