Κριτική για το «Thelma»

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Γνωστός για τα νατουραλιστικά του δράματα, ο 44χρονος «art-house» δημιουργός Γιόακιμ Τρίερ («Louder Than Bombs», «Oslo, August 31st») επιλέγει να διαφοροποιηθεί αισθητά από την έως τώρα φιλμογραφία του με το μεταφυσικό θρίλερ «Thelma». Στη νέα ταινία του αναγνωρισμένου Νορβηγού σκηνοθέτη-σεναριογράφου, η ομώνυμη ηρωίδα -Θέλμα- (Έλι Χάρμπο) είναι μια συναισθηματικά μπερδεμένη κοπέλα που προέρχεται από μια αυστηρώς θρησκευόμενη οικογένεια. Στην προσπάθεια να καταπνίξει τον έρωτα που τρέφει για τη συμφοιτήτριά της, Άνγια (Κάια Γουίλκινς), η Θέλμα «αφυπνίζει» τις κατεσταλμένες ψυχοκινητικές δυνάμεις που ελέγχονται από το υποσυνείδητό της, με απρόβλεπτες συνέπειες.

Στην εναρκτήρια σκηνή, ο φακός κοιτάζει από ψηλά τον προαύλιο χώρο του πανεπιστημίου του Όσλο. Στο γενικό πλάνο, καμία από τις διάσπαρτες φιγούρες των φοιτητών δεν ξεχωρίζει, ώσπου η κάμερα ξεκινήσει να ζουμάρει αργόσυρτα σε μια ψαρωμένη νεαρά, θυμίζοντας κάτι από το άνοιγμα του «The Conversation» (1974) του Φράνσις Φορντ Κόπολα. Η συνεσταλμένη ηρωίδα μας, που μόλις έχει αφήσει πίσω της τη μικρή γενέθλια πόλη της δυτικής ακτής στη Νορβηγία όπου διέμενε μαζί με τους θρησκόληπτους γονείς της, αιχμαλωτίζει για πρώτη φορά το βλέμμα.

Κριτική για το "Thelma"

Εξετάζοντας με προσοχή τα σημεία-κλειδιά της γεμάτης σασπένς πλοκής διακρίνεται ο αλληγορικός χαρακτήρας της ταινίας, η οποία αφενός πραγματεύεται τις ενοχοποιημένες απολαύσεις και τη σεξουαλική καταπίεση και αφετέρου αναδεικνύει τη σημασία του αυτοπροσδιορισμού. Εν μέσω εφηβικού αναβρασμού που ψάχνει τρόπο έκφρασης, παρακολουθούμε μια εσωστρεφή κοπέλα που, για πρώτη φορά μακριά από την οικογενειακή εστία, έχει περιέλθει σε σύγχυση, αμφιταλαντευόμενη ανάμεσα στις πρωτόγνωρες ορμές της και τα πιεστικά θέλω των συντηρητικών γονιών της, που ασκούν πάνω της εφάμιλλη επιρροή. Αυτή η σύγκρουση που συντελείται στον ψυχισμό της Θέλμα εξηγεί και τα μη ερωτικά σκιρτήματά της: Σποραδικές κρίσεις που μοιάζουν με εκείνες της επιληψίας, κάνουν την εμφάνισή τους κυριεύοντας με έντονους σπασμούς το κορμί της, καθώς οι -εμφυτευμένες από τους γονείς- Ερινύες για τις εφηβικές επιθυμίες και πράξεις δεν την αφήνουν σε ησυχία. (SPOILER ALERT!) Καθώς ο χρόνος περνά, κατανοούμε ότι αυτές οι κρίσεις αποτελούν ένα σύμπτωμα των ανεξήγητων υπερφυσικών ικανοτήτων της Θέλμα.

Η πρωταγωνίστρια είναι ένα ηφαίστειο που είναι θέμα χρόνου να εκραγεί, απελευθερώνοντας συσσωρευμένες δυνάμεις που επί χρόνια καταπίεζε. Τα κομμάτια του παζλ ενώνονται προσεκτικά, φέρνοντας στην επιφάνεια τραγικά μυστικά του παρελθόντος, τη στιγμή που φανερώνονται οι τρομακτικές συνέπειες της ανεξέλεγκτης ισχύος της πρωταγωνίστριας. Το έργο αποκτά χαρακτήρα ιστορίας ενηλικίωσης, με την ηρωίδα να έχει την ευκαιρία να αντιδράσει εμφατικά ενάντια στη γονεϊκή καταπίεση ώστε να αποδεσμευτεί οριστικά από αυτήν. Και όχι μόνο, αλλά να μάθει τον εαυτό της, να αποδεχτεί τις ιδιαιτερότητές της και να αποκτήσει τον έλεγχό τους, σε πείσμα όσων της επέβαλλαν την καταστολή τους.

Κριτική για το "Thelma"

Αν και σε κάποιες καμπές η ταινία φλερτάρει με τη στείρα ανακύκλωση εντυπωσιακών οπτικών θεμάτων όπου καθρεφτίζονται οι φοβίες και οι ενοχές της πρωταγωνίστριας, ευτυχώς δεν ξοδεύει τον εαυτό της σε αυτές, ενώ χρησιμοποιεί έξυπνα τους θρησκευτικούς συμβολισμούς (π.χ. ο καταράμενος όφις). Ο υποτονικός ρυθμός και τα ατμοσφαιρικά πλάνα καμουφλάρουν εξαίσια τις απροσδόκητες -όσο και απότομες- κλιμακώσεις που βρίσκονται διασκορπισμένες κατά μήκος της πλοκής (mini-SPOILER ALERT! ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στη σκηνή του κυνηγιού στο δάσος, αλλά και -αργότερα- στην τραγική αποκάλυψη της παγωμένης λίμνης), εγείροντας ερωτηματικά που συντηρούν το ενδιαφέρον καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου. Το πέπλο μυστηρίου θα πέσει, μόνο για να αποκαλύψει το ποια είναι πραγματικά η Θέλμα.

* Η ταινία έκανε την πανελλαδική της πρεμιέρα στο φεστιβάλ «Νύχτες Πρεμιέρας» τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Βαθμολογία: 3,5/5

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s