Κριτική για το «Baby Driver»

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Με τη φιλμογραφία του να απαρτίζεται αποκλειστικά από αναγνωρισμένες παραγωγές (Shaun of the Dead, Hot Fuzz, Scott Pilgrim vs. the World, The World’s End), ο Έντγκαρ Ράιτ είναι ένας σκηνοθέτης που δημιουργεί αυτομάτως αυξημένες προσδοκίες για οποιοδήποτε κινηματογραφικό πρότζεκτ συνδέεται με το όνομά του. Εντούτοις, όσο κι αν είμαστε υποψιασμένοι, η διασκεδαστική περιπέτεια καταδίωξης («Baby Driver») που στήνει στους δρόμους της Ατλάντα, αποπνέει φρεσκάδα και σαγηνεύει τις αισθήσεις με τέτοιον τρόπο ώστε να καθίσταται η ευχάριστη έκπληξη του φετινού καλοκαιριού. Σε αυτήν, η πλοκή ακολουθεί τον Μπέιμπι, έναν νεαρό που βρίσκεται για τα καλά μπλεγμένος στη δίνη του υποκόσμου, συμμετέχοντας σε ληστείες ως οδηγός διαφυγής. Χαριτωμένες ιδιορρυθμίες σκιαγραφούν έναν ήρωα που αντανακλά μυστήριο και μαγνητίζει την προσοχή, στα έγκατα μιας εγκληματικής συμμορίας που απαρτίζεται από απολαυστικούς «κακούς». Μέχρι που ένα ριψοκίνδυνο σχέδιο «στραβώνει», αφήνοντας στον αέρα την τύχη του Μπέιμπι και των αγαπημένων του.

Μολονότι ο φρενήρης ρυθμός και η σταθερά υψηλή αδρεναλίνη είναι στοιχεία που συνήθως χρήζουν αναφοράς από μόνα τους, η συνολική διαφορά γίνεται από τον τρόπο που ο Ράιτ αποφασίζει να πει την ιστορία και να δημιουργήσει αυτές τις στιγμές. Βασική αφηγηματική μέθοδος είναι ένα από τα πιο διαλεχτά σάουντρακ των τελευταίων ετών. Η μουσική επένδυση απαρτίζεται από τραγούδια που εξυπηρετούν την ατμοσφαιρικότητα των στιγμών, με το πάντρεμα αυτό να μην γίνεται ουδέποτε με τετριμμένο ή μονοδιάστατο τρόπο. Άλλωστε, η αίσθηση της ακοής και τα ερεθίσματά της, όπως και η απώλειά της, είναι θέματα που διέπουν ποικιλοτρόπως το έργο μέσα από γνωρίσματα και τάσεις των χαρακτήρων. Όσο για την αίσθητη της όρασης; Πλάνα μπολιασμένα με σκηνοθετική φαντασία συνιστούν ένα συνεκτικό, καλαίσθητο αποτέλεσμα. Κινητήριος δύναμη της καινοτόμου ματιάς, είναι η σχεδόν αέναη χορογραφία του χαρισματικού πρωταγωνιστή Άνσελ Έλγκορτ, που όχι απλά δύναται να ακουλουθήσει τα βήματα της ταινίας, αλλά δίνει εντελώς αβίαστα τον τόνο. Πάντως, αχρείαστες κρίνονται μερικές από τις κλισέ «παραφωνίες» που αναδύονται στο τραβηγμένο φινάλε της ταινίας, αλλά ευτυχώς περιορίζονται εκεί.

Γνωστοί -και μη- ηθοποιοί, απαρτίζουν ένα δυνατό καστ (Κέβιν Σπέισι, Τζέιμι Φοξ, Τζον Χαμ) όπου παραδόξως όλοι στέκονται ισότιμα δίπλα δίπλα, με τις ενδιαφέρουσες τροπές στους χαρακτήρες και μια διάχυτη υπερβολή που ταιριάζει με την κωμική επίγευση του «Baby Driver», να βοηθούν σημαντικά.

Ο αναρχικός Τάιλερ Ντέρντεν του «Fight Club» κάνει την cameo εμφάνισή του, σαν να ετοιμάζεται να δώσει τα σκήπτρα της ακτινοβολούσας, cool και άνετης περσόνας του, σε μια πιο άγουρη και φιλοκαπιταλιστική έκδοση (απαραίτητος εξοπλισμός τα iPod), στον Μπέιμπι. Είναι πασιφανής η επιρροή που άσκησαν οι εμβληματικοί ρόλοι μεγάλων σταρ των εκάστοτε εποχών του σινεμά (από τον Τζέιμς Ντιν μέχρι τον Μπραντ Πιτ) στη σκιαγράφηση του πρωταγωνιστή της ταινίας, και προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση η δυναμική που παρουσιάζει ο Έλγκορτ προκειμένου να σηκώσει αυτό το βάρος. Αυθόρμητα στο μυαλό έρχονται τα λόγια του Ντέρντεν σε μια από τις πιο αξιομνημόνευτες ατάκες της ταινίας του 1999, που σημάδεψε πολλούς: «Είμαστε μια γενιά αντρών μεγαλωμένη από γυναίκες. Αναρωτιέμαι αν άλλη μια γυναίκα είναι πραγματικά η απάντηση που χρειαζόμαστε». Σε εκείνο το σημείο αίφνης ξεπετάγεται η ειδοποιός διαφορά με την κοσμοθεωρία του Μπέιμπι, ο οποίος διακρίνεται για το δέσιμο με την αδικοχαμένη μητέρα του, στοιχείο που εξηγεί και τον ισχυρό δεσμό που αναπτύσσεται ανάμεσα σε αυτόν και την κοπέλα του.

Από τις σινεφίλ αναφορές ξεχωρίζει η κλασική ταινία του Μάρτιν Σκορσέζε, «Goodfellas» (σ.σ. το όνομα της πιτσαρίας που πιάνει δουλειά ο Μπέιμπι), κατονομάζοντας έναν κόσμο που άπαξ και μπλεχτείς στα δίχτυα του, η κατάληξη είναι λίγο-πολύ προδιαγεγραμμένη. Έχει την πρόθεση ο Μπέιμπι να ξεφύγει από την αδυσώπητη δίνη του και μαζί με τον εαυτό του να γλιτώσει όλα τα αγαπημένα του πρόσωπα; Και αν ναι, διαθέτει το σθένος και την τρομακτική ισχύ για να απελευθερωθεί αποκλειστικά με τις δικές του δυνάμεις από τον ιστό της αράχνης;

Βαθμολογία: 3,5/5

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s