Κριτική για το «The Dark Tower»

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Έχοντας στη φαρέτρα του ένα πρωταγωνιστικό δίδυμο πρώτης γραμμής (Ίντρις Έλμπα, Μάθιου ΜακΚόναχι), ο ελληνικής καταγωγής Δανός σκηνοθέτης Νικολάι Αρσέλ επανέρχεται φορτσάτος μετά το αναγνωρισμένο «A Royal Affair» («Ο Έρωτας της Βασίλισσας»), για να διασκευάσει έναν από τους πιο επιτυχημένους Αμερικανούς συγγραφείς όλων των εποχών. «Ο Μαύρος Πύργος» («The Dark Tower») του Στίβεν Κινγκ είναι ένα περίβλεπτο οκτάτομο λογοτεχνικό έργο φαντασίας που αξιολογείται από πολλούς ως μια από τις κορυφαίες στιγμές του «Βασιλιά».

Η ιστορία ακολουθεί τα χνάρια του 11χρονου Τζέικ Τσέιμπερς (Τομ Τέιλορ), ενός παιδιού με μεταφυσικό χάρισμα. Σε μια παράλληλη πραγματικότητα, το μονοπάτι του μικρού θα διασταυρωθεί με τον τελευταίο Πιστολέρο, Ρόλαντ Ντεσέιν (Έλμπα), και μαζί θα συμμαχήσουν σε έναν αγώνα μέχρις εσχάτων ενάντια στον Μαυροντυμένο Άντρα, Γουόλτερ Ο’ Ντιμ (ΜακΚόναχι), που απειλεί τους κόσμους των δύο ηρώων με αφανισμό, επιδιώκοντας να ισοπεδώσει τον Μαύρο Πύργο που τους κρατά σε ισορροπία. Όπως θα αντιληφθούν οι φανατικοί αναγνώστες του έργου του Κινγκ, ο σκηνοθέτης και η υπόλοιπη συγγραφική ομάδα αναπτύσσουν θέματα και χαρακτήρες από τα βιβλία, διατηρούν το βασικό σημείο αναφοράς της κεντρικής πλοκής, αλλά κατά τα άλλα ερμηνεύουν και μεταφέρουν με τον δικό τους τρόπο την ιστορία επί της οθόνης. Γι’ αυτό, η ταινία εύκολα μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί ως επέκταση των βιβλίων, ή και ως ένας νέος τρόπος να ειπωθεί η ιστορία.

Με ένα τόσο πολλά υποσχόμενο πρωτογενές υλικό και καστ, είναι σχεδόν ασύλληπτο το πόσο κακοφτιαγμένο είναι το τελικό προϊόν που έπλασε ο ανερχόμενος (;) Αρσέλ, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το όνομα και τη μετέπειτα σταδιοδρομία του. Προς υπεράσπισή του, τα 95 λεπτά συνολικής διάρκειας του έργου είναι ούτως ή άλλως ένας ανεπαρκής αριθμός για να ξετυλιχτούν χαρακτήρες, νοήματα και θέματα της οκταλογίας του Κινγκ, και μάλιστα είναι πασιφανές ότι μεγάλο κομμάτι της ταινίας έχει καταλήξει στον κάλαθο των αχρήστων. Ό,τι γλίτωσε από τον «μπαλτά» του άτσαλου μοντάζ, παραπέμπει περισσότερο σε τρέιλερ και λιγότερο σε ολοκληρωμένη κινηματογραφική παραγωγή. Στο κατακερματισμένο σύμπαν του «The Dark Tower», ο ασταθής ρυθμός και η μη φυσιολογική αλληλουχία κάνουν πολλές σκηνές να φαντάζουν ασύνδετες μεταξύ τους. Σαν να μην έφταναν αυτά, οι Τζέικ και Ρόλαντ είναι ελάχιστα ανεπτυγμένοι ως χαρακτήρες, ενώ από τη σκοτεινή περιπέτειά τους δεν λείπουν τα γνωστά κλισέ του είδους, εκμηδενίζοντας το όποιο ενδιαφέρον.

Ένας συγγραφέας που με βασικό όπλο το σασπένς εξύψωσε τις αρετές του τρόμου και της φαντασίας στα έργα του, ο Κινγκ -παρά τις εκάστοτε δηλώσεις του- δεν θα μπορούσε να είναι υπερήφανος για το συνονθύλευμα του «The Dark Tower». Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι εδώ δεν υπάρχει το παραμικρό ίχνος σασπένς ή οποιασδήποτε ατμοσφαιρικότητας. Το μόνο που σίγουρα καταφέρνει η ταινία, είναι να μετατραπεί σε παρωδία του εαυτού της -ιδιαίτερα στις σκηνές δράσης-, με αποκορύφωμα την τελική μάχη ανάμεσα στο καλό και το κακό. Η ευθύνη βαραίνει πρωτίστως τα κακόγουστα οπτικά εφέ και δευτερευόντως τη χοντροκομμένη ερμηνεία του ΜακΚόναχι. Από την άλλη, ο φιλότιμος Έλμπα μένει εντελώς αβοήθητος, σε μια ταινία όπου η καταβολή οποιασδήποτε προσπάθειας μοιάζει να είναι χαμένος κόπος. Σαφώς, η συμμετοχή των δύο γνωστών ηθοποιών στη συγκεκριμένη παραγωγή συνιστά ολέθριο σφάλμα και μελανό σημείο στην καριέρα τους…

Θέτοντας κανείς το ζήτημα γλαφυρά, θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι ο Αρσέλ συνοψίζει βιαστικά και επεκτείνει με τελείως ανορθόδοξο και πρόχειρο τρόπο το έπος του Κινγκ, καταλήγοντας σε μια ηχηρή αποτυχία. Αυτή, όμως, θα ήταν η μισή αλήθεια, καθώς η θρασύτατη αλλοίωση της ουσίας του πρωτότυπου έργου εγείρει δεύτερες σκέψεις. Είχε πράγματι λόγο ο σκηνοθέτης στο τελικό αποτέλεσμα του κατακρεουργημένου και άκομψα απλοποιημένου «The Dark Tower», ή το στούντιο παραγωγής προέβη σε εγκληματικές αυθαιρεσίες; Όπως και να έχει, το ανοσιούργημα αυτό βάζει φαρδιά-πλατιά την υπογραφή του στις υποψηφιότητες για τη χειρότερη ταινία του 2017.

Βαθμολογία: 1/5

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s