Κριτική για το «Wonder Woman»

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Έχοντας στο ενεργητικό της ένα σύντομο, αλλά ηχηρό πέρασμα από το περσινό «Batman v Superman: Η Αυγή της Δικαιοσύνης», η εμβληματική ηρωίδα της DC επανέρχεται με τη σόλο ταινία της. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο επιστρέφει η Γκαλ Γκαντότ, ενώ στη σκηνοθετική καρέκλα κάθεται η Πάτι Τζένκινς («Monster», «The Killing»). Δύο ηγέτιδες, λοιπόν, μπροστά και πίσω από την κάμερα.

ΥΠΟΘΕΣΗ: Η πριγκίπισσα Νταϊάνα, μελλοντική «Wonder Woman», μεγαλώνει ως Αμαζόνα. Το νησί της είναι ένας παραδεισένιος τόπος, καλά προστατευμένος από την οργή του πολεμοχαρούς θεού Άρη. Όταν ένας Αμερικανός πιλότος πέφτει στις ακτές του και την πληροφορεί για τον μεγάλο πόλεμο που μαίνεται στον γνωστό κόσμο, η Νταϊάνα θα εγκαταλείψει την πατρίδα της, και θα διαβεί το κατώφλι της μάχης. Είναι αποφασισμένη να βάλει οριστικό τέλος στη σύρραξη.

Η ταινία παραλλάσσει μυθολογία και ιστορικά γεγονότα με ανέλπιστα δημιουργικό τρόπο, τηρουμένων των αναλογιών. Αυτό είναι παρήγορο, μιας και το Χόλιγουντ τα έχει κατακρεουργήσει αμφότερα ουκ ολίγες φορές, καθοδηγούμενο από ένα κράμα άγνοιας, αδιαφορίας και επιτηδευμένης προσπάθειας προσαρμογής της Ιστορίας στα εμπορικά μέτρα της συμβατικής κινηματογραφικής περιπέτειας. Το «Wonder Woman» κατορθώνει να είναι φωτεινή εξαίρεση στον συγκεκριμένο κανόνα, χρησιμοποιώντας ως κύριο μοτίβο το δέσιμο του μύθου με μια ζοφερή ιστορική πραγματικότητα, και αξιοποιώντας την άντληση και μείξη θεμάτων από διαφορετικές θρησκευτικές πίστεις ως συγκολλητική ουσία που καθιστά το τελικό προϊόν συμπαγές. Η μετάβαση της ηρωίδας από το ένα στο άλλο προσφέρει δραματικό υπόβαθρο στην ταινία, ενώ ο «παραφρασμένος» Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος μοιάζει να υποδεικνύει ότι σημασία έχουν περισσότερο τα -πάντοτε- ολέθρια αποτελέσματα και ο ειρωνικά επαναλαμβανόμενος κύκλος της Ιστορίας, παρά η ιστορική ακρίβεια και ταυτότητα των συμβάντων (που ας μην γελιόμαστε, δεν είναι κάτι το οποίο θα αναζητήσει κανείς σε μια υπερηρωική ταινία).

Όλα ξεκινούν από το γεγονός ότι, παρότι η αρχαιοελληνική θρησκεία χρησιμοποιείται ως βάση της ταινίας, κομβικές τροποποιήσεις της προσδίδουν εμφανή χαρακτήρα μεσσιανικής παραβολής (μια γνωστή συνταγή για τις ταινίες της DC, αφού την ίδια υπόσταση είχε και το παντελώς άστοχο «Batman v Superman»). Ο χριστιανικός Θεός, ως δημιουργός της ανθρωπότητας, αλλά και ο Σατανάς, ως εκείνος που την εξαπατά, είναι δύο ρόλοι που εδώ αποδίδονται σε Ολύμπιους θεούς. Επιστέγασμα αυτών, είναι μια ταινία που περνά με προμελετημένο τρόπο το μήνυμά της. Δεν φείδεται σε «κατηγορώ» όταν εξετάζει κριτικά την ανθρωπότητα ως σύνολο (ορισμένα από τα δεινά του Ανθρώπου παρελαύνουν εκτενώς διά της οθόνης), όμως την ίδια στιγμή στέκεται και στο γιατί αξίζει να παλέψει κανείς για αυτήν. Από τη γενικότερη εικόνα δεν λείπουν οι κακοτοπιές ορισμένων απλουστευμένων συμπερασμάτων και ίσως αφελών γενικεύσεων, στο μοτίβο ενός χριστιανικού παραμυθιού. Επιπλέον, κάποιες εξελίξεις έρχονται αναμενόμενα, ενώ σίγουρα η αφήγηση δεν είναι πλήρως απαλλαγμένη από τα κλισέ του είδους. Κι όμως, τίποτα από αυτά δεν μπορεί να στερήσει το θετικό πρόσημο του «Wonder Woman», καθότι η ταινία καταφέρνει να συμβιβάσει το καίριο χιούμορ με τη δράση της μάχης, τις έντονες δραματικές στιγμές και το ενδιαφέρον υβριδικό ψηφιδωτό της μυθοπλασίας, χωρίς να το παρακάνει σε τίποτα από αυτά. Έτσι, πετυχαίνοντας κάτι που ελάχιστες υπερηρωικές ταινίες έχουν κάνει στο παρελθόν, κυλά απολαυστικά σε δυόμισι ψυχαγωγικές ώρες που ολοκληρώνονται με ιδανικό τρόπο.

Ειδική μνεία αξίζει στην χαρισματική Γκαντότ, που προσδίδει στην ηρωίδα της έναν ερμηνευτικά ειλικρινή δυναμισμό, συνδέοντάς τον κατ’ επανάληψη με μια εγγενή αθωότητα και ένα αγνό σκέρτσο που καθιστούν τον ρόλο ολότελα δικό της. Δίπλα της έχει έναν αξιοπρεπή συνοδοιπόρο, στο πρόσωπο του Κρις Πάιν, ο οποίος υποδύεται έναν χαρακτήρα που στις καλύτερες στιγμές του είναι γοητευτικά αδέξιος, αλλά και ελαφρώς εκτός εποχής. Στα μεγάλα συν και ο συναρπαστικός «κακός», για τον οποίο όσο λιγότερο μιλήσουμε, τόσο το εντονότερα θα τον βιώσει ο θεατής.

Βαθμολογία: 3/5

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s