Κριτική για το «Logan»

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Στην τελευταία κινηματογραφική «βόλτα» με την περσόνα του Γούλβεριν, ο Χιου Τζάκμαν δίνει όλο του το είναι για τον ρόλο στον οποίο καθιερώθηκε από το «μιλένιουμ», υπογράφοντας τους λόγους που θα ταυτίζουν παντοτινά το όνομά του με τον πιο διάσημο μεταλλαγμένο. Αν και ποτέ δεν αντιμετώπιζε δυσκολίες, πλέον ο ηθοποιός σε μια πρωτόγνωρα διαυγή, γεμάτη ωριμότητα ερμηνεία αποδεικνύει ότι έχει κατανοήσει πλήρως τον ήρωά του, στην πιο σκοτεινή εκδοχή των «X-Men» ταινιών γενικότερα και αδιαμφισβήτητα την καλύτερη σόλο ταινία του· τιτλοφορούμενη με το λιτό και απέριττο «Logan» («Λόγκαν»).

To 2029, σε έναν κόσμο που έχει στερέψει από νέους μεταλλαγμένους, ο γερασμένος και περισσότερο ευάλωτος Γούλβεριν ταλανίζεται από μια εσωτερική «αρρώστια» που τον κατατρώει. Η μοίρα έχει ασελγήσει επανειλημμένα εις βάρος του, καταδικάζοντας κάθε δικό του άνθρωπο σε πρόωρο χαμό. Μήπως είναι και ο ίδιος μια καταραμένη αρρώστια για τους αγαπημένους του; Η δηλητηριασμένη του ψυχή περιφέρεται απελπισμένη στους δρόμους της πόλης, μέσα στην πολυτελή λιμουζίνα όπου ασκεί καθήκοντα οδηγού. Πίσω στη βάση του (μια εγκαταλελλειμένη αποθήκη εργοστασίου καταμεσής της ερήμου, κοντά στα μεξικανικά σύνορα, θυμίζει μετα-αποκαλυπτικό σκηνικό), φροντίζει με τη βοήθεια ενός ακόμη μεταλλαγμένου τον υπέργηρο Τσαρλς Ξαβιέ (Πάτρικ Στιούαρτ). Ανάμεσα στη λήθη και τις επιληπτικές κρίσεις, ο τελευταίος παραμένει αρκετά διορατικός ώστε να αντιλαμβάνεται τις τάσεις του βασανισμένου Λόγκαν, που εκτείνονται από τη μοιρολατρία ως την αυτοκαταστροφή.

Στο -προβλέψιμο σε ορισμένες τροπές του- ταξίδι τους μέχρι τον Καναδά, ο Γούλβεριν θα πέσει για άλλη μια φορά θύμα στο περιπαικτικό παιχνίδι του πεπρωμένου και απαυδισμένος θα αφεθεί στη λυτρωτική τιμωρία της Νεμέσεως. Ο Τζάκμαν συμβάλλει τα μέγιστα ώστε να δούμε αυτόν τον απογυμνωμένο από κουράγιο ήρωα, που έχει αποτινάξει κάθε ίχνος περηφάνιας για τη μυθική ταυτότητά του. Δεν είναι διατεθειμένος να συνυπάρξει με την ίδια του την κληρονομιά. Μόνο ένα πρόσωπο μπορεί να κάμψει την παθητικότητά του, και αυτό είναι η μικρή Λάουρα (Ντάφνι Κιν)· η νέα αχτίδα ελπίδας για τους μεταλλαγμένους. Για χάρη της εσωστρεφούς νεαράς ξεκινάει ένα ανελέητο κυνήγι -ως τη χώρα της Βόρειας Αμερικής- με μια μοχθηρή παραστρατιωτική οργάνωση, το οποίο είναι και το κυρίως πιάτο της ταινίας.

Με όλη τη σειρά ταινιών στην πλάτη τους, Γούλβεριν και του καθηγητής Ξαβιέ οδεύουν προς το κλείσιμο ενός πολυετούς κύκλου με σκαμπανεβάσματα, αλλά και πολύ όμορφες στιγμές, σε ένα ούτως ή άλλως διαφορετικό υπερηρωικό franchise, με ενδιαφέρουσες ανησυχίες και λεπτές ευαισθησίες ως κοινωνικοπολιτική αλληγορία. Στις κορυφώσεις της, η σειρά X-Men κατάφερε να είναι μια εύστοχη μυθοπλαστική πραγματεία γύρω από την κοινωνική περιθωριοποίηση, τη μισαλλοδοξία και τις φασιστικές νοοτροπίες. Από αυτή τη σκοπιά, το κύκνειο άσμα «Λόγκαν» φέρνει τον θεατή προ νέων φλεγόντων ζητημάτων. Η ταινία εντάσσει στο σενάριο την παιδική εκμετάλλευση και στρατολόγηση στα πλαίσια ενός παράνομου προγράμματος εμβιομηχανικής, όπου ο αχαλίνωτος μιλιταρισμός αντικατοπτρίζει πρακτικές εφάμιλλα ανηλεείς σε απτά φαινόμενα του σήμερα (βλέπε π.χ. αντάρτικους στρατούς στις εμπόλεμες ζώνες της Αφρικής). Δεν διαθέτει δα την ακτινογραφική ματιά του «Beasts of No Nation» (παρεμπιπτόντως, εκείνη την ταινία κοσμούσε η καλύτερη ίσως παιδική ερμηνεία όλων των εποχών, όμως δεν μπορούμε να πούμε το ίδιο για τη μικρή συμπρωταγωνίστρια του «Logan»), αλλά αντιμετωπίζει το θέμα με δέουσα σοβαρότητα που της επιτρέπει να διαφοροποιηθεί από τη μέση κόμικ περιπέτεια. Οι συνδέσεις φτάνουν μέχρι το μεταναστευτικό ζήτημα (στα ενδότερα του δάσους, μια διαφυλετική ομάδα παιδιών -σε αναζήτηση ασύλου- καταδιώκεται, παραπέμποντας σε κυνηγητό λαθρομεταναστών που περνούν τα σύνορα), θέλοντας να δώσουν στην ταινία χαρακτήρα επίκαιρης πολιτικής δήλωσης. Χαριτολογώντας ειρωνικά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Αμερική του Ντόναλντ Τραμπ εμπνέει την καλλιτεχνική δημιουργία…

Η άγρια ομορφιά της σκοτεινής ατμόσφαιρας παγιδεύει την προσοχή, μα κάθε φορά που ο θεατής προσγειώνεται σε μια γκρίζα πραγματικότητα, έρχεται να ταράξει την προσήλωσή του η «τραβηγμένη» δράση. Η ενηλικίωση της σειράς -από άποψη καταλληλότητας- καθυστέρησε αρκετά, αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ. Σκληρή γλώσσα, μάχες σώμα με σώμα που θα ενθουσιάσουν τους φαν (αλλά με τη Λάουρα να συνιστά μόνιμο περισπασμό), πίδακες αίματος και αμέτρητοι σκοτωμοί (οι «κακοί» βαδίζουν χωρίς ιδιαίτερες αναστολές προς τον θάνατο) είναι τα βασικά συστατικά. Ο απολογισμός κάθε άλλο παρά κακός θα ήταν, αν μιλούσαμε για κάποια άλλη, λιγότερο φιλόδοξη και ταγμένη ταινία. Αρκετές σκηνές είναι εντυπωσιακές, όπως εκείνη που εκτυλίσσεται σε ξενοδοχείο του Λας Βέγκας, αλλά το τίμημα είναι ότι όλος αυτός ο καταιγισμός αλλάζει την ίδια την οπτική πάνω στο υπόλοιπο υλικό που έχει να προσφέρει το έργο.

Το πλεονέκτημα των παλαιότερων χαρακτήρων είναι ότι η σειρά ταινιών και το εμπνευσμένο κριτήριο στο κάστινγκ τους, υποβοήθησε την ανάπτυξη δεσμών οικειότητας μαζί τους, οι οποίοι τώρα, στο ύστατο (;) χαίρε, δείχνουν τη δύναμή τους. Ο Πάτρικ Στιούαρτ είναι απολαυστικός ως εκκεντρικός Ξαβιέ, με τον καθηγητή να πάσχει από μια εκφυλιστική διαταραχή του εγκεφάλου. Το δίδυμο Γούλβεριν-Ξαβιέ είναι πιο… «ανθρώπινο» από ποτέ. Απεναντίας, όσοι χαρακτήρες συστήνονται για πρώτη φορά είναι λιγότερο αποτελεσματικοί (ιδιαίτερα ο ηγέτης της παραστρατιωτικής οργάνωσης, Ντόναλντ Πιρς, με τους φτηνούς του εξυπνακισμούς, και η επιτομή του κλισέ κακού, γιατρός Ζάντερ Ράις, που για λογαριασμό των πειραμάτων του αναζητείται η μικρή Λάουρα). Ο Τζάκμαν, πάντως, λέει αντίο στον Γούλβεριν με τον καλύτερο τρόπο, και ο ιθύνων νους Τζέιμς Μάνγκολντ τού επιφυλλάσει ένα πένθιμα ποιητικό φινάλε.

Βαθμολογία: 3/5

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Κριτική για το «Logan»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s