Κριτική για το «Frantz»

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Στη Γερμανία, λίγο μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, οι «πληγές» είναι ακόμα νωπές. Για μια οικογένεια που έχασε το μοναχοπαίδι της στο πεδίο της μάχης, και τη νεαρή πενθούσα αρραβωνιαστικιά του, η εμφάνιση ενός μυστηριώδη Γάλλου στην όμορφη μεσαιωνική πόλη του Κέντλινμπεργκ, όπου εντοπίζεται να αποτίει φόρο τιμής στη μνήμη του απολεσθέντα, έρχεται να ταράξει τα νερά στη «θάλασσα» της πονεμένης τους ύπαρξης. Επιβεβαιώνοντας τις φιλικές του σχέσεις με τον αδικοχαμένο Φραντς, ο Αντριάν θα ξαναζωντανέψει τις μνήμες και θα απαλύνει ευεργετικά τη θλίψη για την απώλειά του. Από το μονοπάτι αυτό δεν λείπουν τα ερωτικά πάθη και η αμφισβήτηση.

Ο σκηνοθέτης Φρανσουά Οζόν υπογραμμίζει τα συναισθήματα εναλλάσσοντας το -επικρατούν- ασπρόμαυρο της εικόνας με το έγχρωμο. Η «βουτιά» του σε πανανθρώπινα κοινωνικά σύνδρομα τα οποία είναι προϊόντα της εμπόλεμης κατάστασης αποσκοπεί στην αποδόμηση των εθνικιστικών εμμονών -που δεν γνωρίζουν σύνορα- και την προάσπιση της αλληλοκατανόησης, ενώ η διείσδυση στην ψυχοσύνθεση της αρραβωνιαστικιάς (Άννα), που βλέπει τον έρωτά της για τον απολογητικό, ειρηνιστή Αντριάν (σε μετατραυματικό στρες) να φουντώνει παρά τις ανατρεπτικές αποκαλύψεις για το ποιόν του, προκαλεί εφάμιλλο ενδιαφέρον. Τελικά, είναι οι ίδιες οι ανατροπές αυτές που φέρνουν στην επιφάνεια αντιλήψεις περί αλήθειας και θεμιτού ψέματος, και εάν δεν είχαν προοικονομηθεί τόσο χοντροκομμένα θα ήσαν πολύ ηχηρότερες ως διατυπώσεις. Πάντως ο τόνος του «Frantz» παραμένει διακριτικός, και παρότι η ταινία είναι υπερβολικά συγκρατημένη σε ορισμένα σημεία, φαντάζει κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της λεπτής ερμηνείας της ταλαντούχας Πάουλα Μπέερ (άξιος αναφοράς και ο Πιέρ Νινέ στον συμπρωταγωνιστικό ρόλο), και εξελίσσεται εμπνευσμένα κατά το δεύτερο μισό της, με τη μετάβαση στο Παρίσι να λειτουργεί ως εφαλτήριο ενός νέου παιχνιδιού προσδοκιών.

Βαθμολογία: 3/5

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s