All time classics: «Network» (1976)

Από τον Νίκο Γαργαλάκο

Στον έναν -και κάτι- αιώνα ζωής του κινηματογράφου, πολλοί δημιουργοί έχουν κερδίσει το δικαίωμα να υπερηφανεύονται για τη διαχρονικότητα των έργων τους. Ουδείς όμως έχει το ελεύθερο να υποστηρίξει ότι προφήτευσε το μέλλον με μεγαλύτερη ακρίβεια από αυτή του «Network». Η ταινία, που φέτος θα γιορτάσει την 40ή επέτειο από την κυκλοφορία της, έχει κατορθώσει να προσεγγίσει με ασύλληπτη λεπτομέρεια όλα τα στάδια ενός φαύλου κύκλου, του οποίου κάθε κλείσιμο οδηγεί σε ολοένα και μεγαλύτερες αξιακές εκπτώσεις. Ο κόσμος της τηλεόρασης ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια μας, και δεν είναι διόλου αγγελικά πλασμένος.

Ο Χάουαρντ Μπίαλ έχει χτίσει τη δική του δυναστεία ως εκφωνητής του δελτίου ειδήσεων γνωστού αμερικανικού καναλιού. Όλα τα όμορφα πράγματα, όμως, έχουν ένα τέλος. Η παρακμή των δεικτών τηλεθέασης τον φέρνει μοιραία στο κατώφλι της απόλυσης, στην είδηση της οποίας ολόκληρος ο κόσμος του καταρρέει σαν χάρτινος πύργος. Έχοντας χάσει πλέον κάθε νοήμα ύπαρξης, ο Μπίαλ αποσυνδέεται απότομα από την καθεστηκυία λογική που διέπει την κοινωνία. Βαθιά διαταραγμένος, θα αυτομολήσει βαθμιαία σε μια περσόνα παράφρονα τηλεοπτικού προφήτη, η οποία θα τον φέρει ξανά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Καθώς, λοιπόν, οι «καρχαρίες» που κινούν τα νήματα στο «Δίκτυο» μυρίζουν το φρέσκο αίμα και δράττονται της ευκαιρίας να επωφεληθούν, ο σκηνοθέτης Σίντνεϊ Λουμέτ και ο σεναριογράφος Πάντι Τσαγιέφσκι σχολιάζουν σκωπτικά τον κυνισμό και τον επαγγελματικό αμοραλισμό που επικρατεί σε ένα μέσο το οποίο είναι ο καθρέφτης όσων το τροφοδοτούν και του δίνουν δύναμη, έχοντας στα χέρια τους το τηλεκοντρόλ, και φυσικά δεν γλιτώνουν από την εξίσωση της πικρής σάτιρας του χαρισματικού διδύμου.

Ο καταιγισμός των ριάλιτι-σκουπιδιών, ο σεξισμός, η διαρκής υποβάθμιση του τηλεοπτικού προϊόντος και η συνθηκολόγηση με τον… «διάβολο» στον βωμό των θεαματικοτήτων, είναι μερικές μόνο από τις καταστάσεις που θίγονται στην ταινία και τις βλέπουμε διογκωμένες στη σημερινή εποχή, δίνοντας ακόμη μεγαλύτερη αξία στη νότα υπερβολής που συντροφεύει το σατιρικό ύφος της ταινίας. Κινητήριος δύναμη είναι αναμφίβολα το εξαιρετικό σενάριο, το οποίο δεν σταματά να ελίσσεται, με απολαυστικά απρόβλεπτες συνέπειες. Το στυλ κινηματογράφισης δεν εγκυμονεί καινοτομίες, είναι όμως ο απόλυτα ταιριαστός τρόπος ώστε να αποτυπωθεί αυτό το φεστιβάλ ιδανικών σε αποσύνθεση. Ούτως ή άλλως, προτεραιότητα για το «Network» είναι η εστίαση στους μηχανισμούς και τα γρανάζια του καπιταλιστικού τερατουργήματος που εκθέτει στα μάτια μας, και αυτό το κάνει αριστουργηματικά, με ευφυώς διορατική ματιά.

All time classics: "Network" (1976)Οι χαρακτήρες παραμένουν ως επί το πλείστον σε καλούπια, ταγμένοι στην εξυπηρέτηση των σκοπών της ταινίας, όμως μερικοί από αυτούς παρουσιάζουν ενδιαφέρουσες ιδιομορφίες. Στο πρόσωπο της Νταϊάνα Κρίστενσεν, η πολύ καλή Φέι Ντάναγουεϊ δίνει γλυκόπικρη γεύση στην εμμονική και αποφασισμένη καριερίστρια. Ο Πίτερ Φιντς, σε έναν χαρακτήρα με πολλή επιφάνεια, μα ελάχιστο βάθος, δεν λαθεύει, δίνοντας στις μανιακές κορυφώσεις του Μπίαλ την ένταση και τη χροιά που τους αρμόζει. Εντελώς διαφορετική είναι η αποστολή του Γουίλιαμ Χόλντεν, που υποδυόμενος τον αδελφικό φίλο και συνεργάτη του Μπίαλ, Μαξ Σουμάχερ, χρειάζεται να «σκάψει» πολύ για να περάσει με επιτυχία στον φακό την πάλη του ήρωά του με τους εσωτερικούς του δαίμονες. Οι ερμηνείες είναι καθολικά αριστοτεχνικές από το σύνολο του καστ, και ασφαλώς η βράβευση με Όσκαρ των Φιντς (σ.σ. μετά θάνατον), Ντάναγουεϊ και της Μπίατρις Στρέιτ για τις υποκριτικές τους επιδόσεις, πλαισιώνοντας τον Τσαγιέφσκι (Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου), κρίνεται απόλυτα φυσιολογική.

Βαθμολογία: 4,5/5

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s