Βραβεία Όσκαρ 2016: Η τελετή απονομής

του Νίκου Γαργαλάκου

Από αναμενόμενες… εκπλήξεις και αυτοκριτική σημαδεύτηκε η τελετή απονομής των 88ων βραβείων Όσκαρ. Η φετινή διοργάνωση είχε προκαλέσει αντιδράσεις πολύ πριν την έναρξή της, τυγχάνοντας ανελέητης πολεμικής από την αφροαμερικανική κοινότητα. Στο διαγωνιστικό κομμάτι, το «Spotlight» άρπαξε τη νίκη από το φημολογούμενο φαβορί «Επιστροφή» («The Revenant») και βραβεύτηκε ως η καλύτερη ταινία, με τους Ντι Κάπριο και Ινιάριτου όμως να μην μένουν παραπονεμένοι.
Η τελετή διεξήχθη στη σκιά βαρύτατων κατηγοριών για φυλετικές διακρίσεις. Οι αφροαμερικανοί καλλιτέχνες δεν κέρδισαν ούτε μία υποψηφιότητα, γεγονός που ώθησε αρκετούς από αυτούς στο να μποϊκοτάρουν τη διοργάνωση, με το σύνθημα «Oscars So White» («Τόσο Λευκά Όσκαρ») να κυριαρχεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Στην Ακαδημία επιχείρησαν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις με την επιστράτευση του αφροαμερικανού κωμικού Κρις Ροκ στον ρόλο του κεντρικού παρουσιαστή. Αυτός, όπως αναμενόταν, σατίρισε με τον δικό του καυστικό τρόπο την κατάσταση, αφήνοντας να ξεπηδήσουν μέσα από αυτόν κάποιες «άβολες» αλήθειες για τη βιομηχανία του Χόλιγουντ. Δεν έλειψε και ο άμεσος αυτοσαρκασμός, με την προβολή ποικίλων βίντεο παρόμοιας στόχευσης. Άνοιξε, έτσι, ένα πλαίσιο γόνιμου προβληματισμού που μπορεί να αναχθεί σε «φάρο» για το μέλλον.

Γιατί επικράτησε το «Spotlight»

Βραβεία Όσκαρ 2016: Η τελετή απονομής
Spotlight: Βραβεύτηκε με το Όσκαρ καλύτερης ταινίας

Καταπιάστηκε με ένα ευαίσθητο κοινωνικό ζήτημα (σ.σ. σεξουαλική κακοποίηση παιδιών από ιερείς της καθολικής εκκλησίας και πρακτικές συγκάλυψής της), η βαρύτητα του οποίου αποδείχθηκε ακαταμάχητη για την Ακαδημία. Ο συμβατικός, μα επιδέξιος τρόπος αφήγησης της ιστορίας δεν αποτέλεσε μειονέκτημα, αντιθέτως συσπείρωσε τους πιο «συντηρητικούς» και της προσέδωσε ισχυρό έρεισμα. Κέρδισε και την αγάπη των ηθοποιών, το σωματείο των οποίων (σ.σ. SAG) της είχε ήδη δώσει το βραβείο καλύτερης ερμηνείας καστ σε ταινία.

Όσο για τους αντιπάλους; Η Ακαδημία δεν ήταν έτοιμη να αποδώσει την ύψιστη τιμή στο πρωτότυπα τολμηρό –τεχνικά και σεναριακά– «Μεγάλο Σορτάρισμα» («The Big Short») και τον σκηνοθέτη του, Άνταμ ΜακΚέι, που μέχρι πριν λίγο καιρό ήταν απλά ένας δημιουργός ανάλαφρων κωμωδιών. Ακόμα περισσότερο, δεν θα χάριζε απλόχερα ένα μοναδικό ρεκόρ στον σκηνοθέτη της «Επιστροφής», Αλεχάντρο Γκονσάλες Ινιάριτου, δίνοντας σε ταινία του τη νίκη για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, μετά τον περσινό θρίαμβο του «Birdman». Και όσοι –επί της ουσίας οι πάντες– βιάστηκαν να χαρακτηρίσουν την «Επιστροφή» ως το απόλυτο φαβορί, θα έπρεπε να είναι πιο συγκρατημένοι όταν αναφέρονταν σε μια ταινία που είχε αποτύχει να αποσπάσει σεναριακή υποψηφιότητα.

Η πραγματική έκπληξη

Η φετινή τελετή απονομής είχε αποκτήσει χαρακτήρα λύτρωσης για τον Σιλβέστερ Σταλόνε, που ήταν ο επικρατέστερος για τη νίκη στο πεδίο του Β’ Ανδρικού ρόλου. Τελικά, ήρθε η ψυχρολουσία, με τον «θεατρικό» Μαρκ Ράιλανς να κάνει την ανατροπή και να επικρατεί. Φάνηκε, έτσι, ότι η Ακαδημία δεν δίνει άφεση στον πρώτο, όσον αφορά το αμαρτωλό υποκριτικό παρελθόν…

Πρώτο σε συγκομιδή

Η ταινία δράσης «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» σάρωσε στις τεχνικές κατηγορίες. Η αρτιότατη από όλες τις απόψεις παραγωγή απέσπασε συνολικά έξι βραβεία, τα περισσότερα από κάθε άλλη ταινία φέτος.

Κάλλιο αργά παρά ποτέ για Ντι Κάπριο και… Μορικόνε!

Ήταν γνωστό τοις πάσι ότι η φετινή πορεία του Λεονάρντο Ντι Κάπριο προς το χρυσό αγαλματίδιο Α’ Ανδρικού ρόλου ήταν κάτι παραπάνω από ασφαλής. Τελικά τα προγνωστικά επιβεβαιώθηκαν και το πολυπόθητο Όσκαρ βρέθηκε για πρώτη φορά στα χέρια του, σηματοδοτώντας τη δικαίωση μιας ολόκληρης καριέρας. Όλα αυτά, μετά από αρκετή ταλαιπωρία για τον ηθοποιό στα γυρίσματα της «Επιστροφής» του τελειομανή Ινιάριτου, με το θέμα της ταινίας (σ.σ. σχέση ανθρώπου – φύσης) να τονίζεται από τον 41χρονο στον νικητήριο λόγο του. Κάπως έτσι, ο Ντι Κάπριο πήρε το έναυσμα ώστε να επαναλάβει τις εκπεφρασμένες καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν περιβαλλοντικές ανησυχίες του. «Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ και συμβαίνει τώρα! Να μην παίρνουμε τον πλανήτη ως δεδομένο. Εγώ δεν παίρνω αυτή τη βραδιά ως δεδομένη» υπογράμμισε με αποφασιστικότητα, εν μέσω επευφημιών.

Μπορεί τη φετινή σεζόν ο Ντι Κάπριο να μονοπώλησε τα φώτα της δημοσιότητας, έχοντας χτίσει μέσα από τις ήττες των προηγούμενων ετών ένα ακαταμάχητο αφήγημα για την υποψηφιότητά του, όμως η μεγάλη κηλίδα στο κύρος του θεσμού ήταν η επί δεκαετίες αγνόηση του θρυλικού συνθέτη μουσικής επένδυσης ταινιών Ένιο Μορικόνε (σ.σ. «Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος», «Σινεμά ο Παράδεισος»), ο οποίος σε ηλικία 87 ετών παρέλαβε βουρκωμένος και με τρεμάμενη φωνή, εν μέσω αποθέωσης, το πρώτο του χρυσό αγαλματίδιο για τη δουλειά του στους «Μισητούς Οκτώ» («The Hateful Eight») του Ταραντίνο, στην πιο συγκινησιακά φορτισμένη στιγμή της βραδιάς.

Σημαντικά ρεκόρ

  • Ιστορία έγραψε ο κινηματογραφιστής Εμάνουελ Λουμπέζκι, για την τρίτη σε σειρά νίκη του στην κατηγορία της καλύτερης φωτογραφίας, σε μια επίδοση που δεν έχει προηγούμενο.
  • «Back to back» νικητής ο Ινιάριτου: Ο σκηνοθέτης της «Επιστροφής» βραβεύτηκε με το όσκαρ σκηνοθεσίας, ισοφαρίζοντας με τη δεύτερη συνεχόμενη νίκη του σε αυτή την κατηγορία την επίδοση ρεκόρ των Γούιλιαμ Γουάιλερ και Τζόζεφ Λ. Μάνκιεβιτς.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s